Υπάρχουν δύο μαύρες μέρες στη φαρμακοβιομηχανία κάθε χρόνο.

Είναι οι μέρες που ο ΕΟΦ ανακοινώνει ότι ξεκινάει την διαδικασία ανατιμολόγησης των φαρμάκων. Ένα βαθύ «ΩΧ» βγαίνει από μέσα μας.  «ΑΡΧΙΣΑΜΕ ΠΑΛΙ»…

Στην ουσία, δεν ξεκινάμε τίποτα. Είναι σαν μια τουφεκιά στον αέρα. Το πιο πολύ, είναι ο θόρυβος. Γιατί το αποτέλεσμα της θεραπείας είναι γνωστό. Τώρα απλά ξεκινούν οι παρενέργειες.

Αν γνωρίζεις καλά το pricing system στην Ελλάδα, καμιά τιμή δεν θα σε ξαφνιάσει. Τις ξέρουμε από πριν. Το πρόβλημα το δημιουργεί από μόνη της η αλυσίδα. Τι εννοώ:

  • Τα φαρμακεία αδειάζουν τα ράφια τους
  • Οι αποθήκες περιορίζουν τις παραγγελίες
  • Οι ασθενείς ταλαιπωρούνται να βρουν τα φάρμακά τους
  • Οι γιατροί βλέπουν να εκτελούνται διαφορετικά φάρμακα από αυτά που συστήσαν (αυτό βέβαια, το βλέπουν και εκτός περιόδου ανατιμόλογησης)
  • Οι εταιρίες πονοκεφαλιάζουν με τις ελλείψεις
  • Και οι ασθενείς ταλαιπωρούνται να βρουν τα φάρμακά τους

Ποιες συνέπειες έχει αυτή η έλλειψη γνώσης?

  • Οι φαρμακοποιοί χάνουν πελάτες. Ένας καθηγητής έλεγε: «Την πρώτη φορά που δεν θα έχεις το φάρμακο έχεις χάσει χρήματα. Τη δεύτερη φορά, τον πελάτη.»
  • Οι αποθήκες αυξάνουν το λειτουργικό τους κόστος, καθώς αναγκάζονται να βγάζουν τρία δρομολόγια τη μέρα για να πηγαίνουν ένα-ένα τα Depon στο φαρμακείο.
  • Οι γιατροί εισπράττουν την γκρίνια και την καχυποψία των ασθενών όταν δεν βρίσκουν το φάρμακό τους.
  • Και οι ασθενείς συνεχίζουν να ταλαιπωρούνται να βρουν τα φάρμακά τους.

Θα μπορούσε όμως να γίνει αλλιώς;

Σίγουρα και θα μπορούσε…

Δεν είναι ανάγκη να είσαι ειδικός της τιμολόγησης για να κάνεις σωστό προγραμματισμό. Τα περισσότερα tips αναρτώνται την επόμενη κιόλας μέρα στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.

Δύο βασικά σημεία που έπρεπε όλοι οι μετέχοντες στην αλυσίδα να γνώριζαν για την ανατιμολόγηση του Ιουνίου 2016 είναι τα εξής:

  1. Τα ΜΗΣΥΦΑ, τα παράγωγα αίματος, τα εμβόλια, τα φάρμακα αρνητικής λίστας, όλα τα πρωτότυπα φάρμακα με λιανική τιμή κάτω των 9€ και όλα τα γενόσημα κάτω των 6,5€, όπως και όλα τα φάρμακα με ιδιαίτερα χαμηλό Κόστος Ημερήσια Θεραπείας (Κ.Η.Θ.), δεν ανατιμολογούνται.

Τι σημαίνει αυτό;

Περίπου το 40% των φαρμάκων του Δελτίου Τιμών δεν ανατιμολογούνται.

  1. Ο χρόνος εξάντλησης των αποθεμάτων. Η διάρκεια μεταξύ της ανακοίνωσης του ΕΟΦ για την εκκίνηση της διαδικασίας ανατιμολόγησης και της εφαρμογής του νέου Δελτίου Τιμών στα φαρμακεία είναι τουλάχιστον 3 μήνες.

Δεν υπάρχει λοιπόν, κανένας λόγος να εξαφανίζονται την επόμενη μέρα τα καθημερινά φάρμακα από τα ράφια του φαρμακείου.

Σκεφτείτε πόσος χρόνος & χρήμα χάνατε από την έλλειψη αυτής της γνώσης και πόσοι ασθενείς αντίστοιχα ταλαιπωρούνται για να αποκτήσουν πρόσβαση στα φάρμακά τους.

Το σύστημα της τιμολόγησης είναι ιδιαίτερα δαιδαλώδες. Δεν είναι όμως ανάγκη να το μάθουμε απ’ έξω. Ας χρησιμοποιήσουμε όμως, τις βασικές γνώσεις, την έτοιμη τροφή, που υπάρχει από φίλους και γνωστούς μέχρι και το διαδίκτυο για να μπορεί ο ασθενής να φτάνει εύκολα στο φάρμακο που χρειάζεται.

Έχουμε αποτύχει; Όχι. Απλώς δοκιμάσαμε πολλές διαφορετικούς τρόπους που δεν δουλεύουν. Ας δοκιμάσουμε έναν ακόμα, βάζοντας στο κέντρο του κάδρου τον Ασθενή. Γιατί στον Ασθενή πρέπει να δώσουμε εύκολα και γρήγορα το φάρμακό του.

ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΗ
Γεννήθηκε στην Αθήνα το 1981. Σπούδασε Βιομηχανική Πληροφορική και ολοκλήρωσε τις μεταπτυχιακές σπουδές ΜΒΑ in Strategic Management στο Kingston University. Εισήλθε στον χώρο της φαρμακοβιομηχανίας το 2006 ως επιστημονικός συνεργάτης στη GSK. Από το 2009 εργάζεται στη ΒΙΑΝΕΞ Α.Ε. στον τομέα των πωλήσεων και του μάρκετινγκ ενώ το 2015 αναλαμβάνει υπεύθυνος για θέματα Market Access. Έχει δώσει πλήθος διαλέξεων ως ομιλητής σε συνέδρια επιστημονικού περιεχομένου, με εξειδίκευση στον τομέα της Τιμολόγησης και Αποζημίωσης Φαρμάκων, Marketing Φαρμακείου, Διαχείρισης Πελατών και Συναισθηματικής Νοημοσύνης. Είναι ενεργό μέλος της Ελληνικής Εταιρίας Φαρμακευτικού Μάρκετινγκ και μετέχει σε διεθνείς οργανώσεις για θέματα που αφορούν στο Market Access.