Η διαφήμιση στο Facebook μπορεί να είναι ένας πιο αποτελεσματικός τρόπος για να προσεγγιστούν οι ασθενείς με φλεγμονώδη πόνο στη μέση (inflammatory back pain – IBP) και σε ένα πιο πρώιμο στάδιο της νόσου από τη διαφήμιση σε εφημερίδες ή άλλες προσεγγίσεις, σύμφωνα με μία νέα μελέτη.
Ο πόνος στη μέση αποτελεί ένα κοινό ιατρικό φαινόμενο το οποίο επηρεάζει εκατομμύρια ανθρώπους στον κόσμο και τα περισσότερα περιστατικά οφείλονται σε μηχανικές αιτίες. Παρ’ όλα αυτά, μερικοί ασθενείς εμφανίζουν και ένα φλεγμονώδη παράγοντα ο οποίος δεν είναι εύκολο να αναγνωριστεί.
Η έγκαιρη διάγνωση του φλεγμονώδους πόνου είναι βασική για την αποφυγή σοβαρών λειτουργικών προβλημάτων ή πρόωρης συνταξιοδότησης. Μία ακριβής διάγνωση βασίζεται σε αλληλουχίες ενδείξεων και συμπτωμάτων σε συνδυασμό με αποτελέσματα της MRI. Τώρα που οι βιολογικές θεραπείες, όπως τα φάρμακα anti-TNF, φάνηκε ότι καταστέλλουν τη δραστηριότητα της νόσου και να βελτιώνουν τη λειτουργική ικανότητα των ασθενών που δεν ανταποκρίθηκαν σε άλλες θεραπείες (Int J Immunopathol Pharmacol 2016;29:252-266), η πρώιμη διάγνωση έγινε πολύ πιο σημαντική.
Σύμφωνα με τον επικεφαλής συγγραφέα της μελέτης Arumugam Moorthy του τμήματος Ρευματολογίας των University Hospitals of Leicester NHS Trust στο Ηνωμένο Βασίλειο, οι ασθενείς με φλεμονώδη πόνο στη μέση μπορεί να αναμένουν για χρόνια μία σωστή διάγνωση. Κατά συνέπεια, η έγκαιρη θεραπεία είναι βασική για να επιτευχθούν καλύτερα αποτελέσματα.
Μία δημοσκοπική έρευνα στο Ηνωμένο Βασίλειο παρουσίασε ένα μέσο όσο καθυστέρησης οκτώ ετών στη διάγνωση του IBP ενώ περίπου το 1/3 των ασθενών αυτών δεν παραπέμφθηκε σε ρευματολόγο (Rheumatology 2011;50:1991-1998). Σύμφωνα με τους ερευνητές, αυτό μπορεί να οφείλεται στο γεγονός ότι τα άτομα με IBP δεν ζητούν ιατρική βοήθεια ενώ όταν το κάνουν, οι γενικοί ιατροί και παθολόγοι μπορεί να μην αναγνωρίσουν τον φλεγμονώδη παράγοντα που μπορεί να υφέρπει στον IBP.

«Εφαρμόσαμε μία καινοτόμο μέθοδο στρατολόγησης χρησιμοποιώντας το Facebook για 5 μήνες ώστε να ταυτοποιήσουμε τους ενήλικες στην κοινότητα με συμπτώματα ενδεικτικά του IBP και συγκρίναμε το αποτέλεσμα με άλλες μεθόδους στρατολόγησης ασθενών, κυρίως τη διαφήμιση σε εφημερίδες», δήλωσε ο δρ. Moorthy. Η μελέτη περιέλαβε 585 συμμετέχοντες (447 γυναίκες) άνω των 18 ετών. Οι ερευνητές βρήκαν ότι η πλειοψηφία αυτών (455 – 77,8%) στρατολογήθηκαν μέσω Facebook συγκριτικά με τους 90 (15%) μέσω εφημερίδων και τους 40 (6,8%) μέσω άλλων μεθόδων. Η μέση ηλικία των συμμετεχόντων από την ομάδα του Facebook έφτανε τα 41,5 έτη συγκριτικά με τα 59,4 έτη των συμμετεχόντων από τις άλλες ομάδες.

Οι ερευνητές βρήκαν επίσης ότι το 56% από τους συμμετέχοντες μέσω Facebook πληρούσαν τα κριτήρια Calin για τον πόνο της μέσης και τα κριτήρια της Assessment of SpondyloArthritis International Society criteria για τον IBP, τα οποία περιλαμβάνουν βελτίωση με την άσκηση σοβαρότερο πόνο κατά τη διάρκεια της νύχτας, μη ανακούφιση κατά τον ύπνο ή την ξεκούραση κλπ. Στις άλλες ομάδες το ποσοστό αυτών που πληρούσαν τα κριτήρια αυτά έφτανε το 39%.

Η πλειοψηφία των ασθενών από κάθε ομάδα (περίπου 80%) ανέφερε ότι απευθύνθηκε σε γενικούς ιατρούς αλλά μόνο το 13% απευθύνθηκε σε ρευματολόγο. Μαγνητική τομογραφία πραγματοποιήθηκε στο 45% της ομάδας του Facebook και στο 50% των άλλων ομάδων και ακτινογραφία έκαναν το 45% και 59% των συμμετεχόντων αντίστοιχα.

Ο δρ Moorthy σημείωσε ότι η έρευνα επιβεβαιώνει την ανάγκη για βελτίωση στην εκπαίδευση των γενικών ιατρών. Μερικοί ειδικοί συμφωνούν ότι τα κοινωνικά μέσα δικτύωσης μπορούν να αποτελέσουν μία συμφέρουσα λύση για να προσεγγίσουν τους ασθενείς.

 

ΜΕΣΩGoodman A. "Facebook Can Decrease Inflammatory Back Pain Diagnosis, Treatment Times", Clinical Pain Magazine, 6/9/2016
ΠΗΓΗ"Αbstract OP0145", European League Against Rheumatism’s Annual European Congress of Rheumatology
ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΗ

Γεννιέται στο Παρίσι το 1978. Είναι πτυχιούχος Κυτταρικής και Μοριακής Βιολογίας από το Πανεπιστήμιο του Essex (2002) με μεταπτυχιακές σπουδές στο Marketing (Πανεπιστήμιο του Birmingham, 2003). Το 2005 προσλαμβάνεται στη φαρμακευτική εταιρεία ΒΙΑΝΕΞ Α.Ε., το 2008 αναλαμβάνει υπεύθυνος marketing ογκολογικών προϊόντων της MSD ενώ από το 2011 διαχειρίζεται τα καρδιομεταβολικά προϊόντα. Επίσης, από το 2011 αρθρογραφεί συστηματικά διατηρώντας μόνιμη στήλη με θέματα επιστήμης και τεχνολογίας στο ιατρικό περιοδικό myoskeletiko.com. Είναι ιδρυτής και αρχισυντάκτης του διαδικτυακού επιστημονικού περιοδικού Medical Magazine.
Παράλληλα δραστηριοποιείται ως μουσικός παραγωγός/πιανίστας από το 2006 και συνεργάζεται με διάφορα μουσικά σχήματα. Από το 2011 αποτελεί βασικό μέλος της ομάδας κινηματογραφικών παραγωγών Infowar Productions του δημοσιογράφου Άρη Χατζηστεφάνου και δημιουργεί τη μουσική επένδυση για τέσσερα βραβευμένα ντοκιμαντέρ (2011-2016).